پایان نامه رشته علوم تربیتی

پایان نامه رشته علوم تربیتی

پایان نامه رشته علوم تربیتی

پایان نامه رشته علوم تربیتی

دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی

  • ۰
  • ۰

چکیده:
گروه های آموزشی از جهت مشروعیت بخشیدن به برنامه های آموزشی و نیز از جهت جلب مشارکت فرهنگیان ،ایجاد نشاط ،انگیزه و استفاده از راهکار ها و پیشنهادات و نقطه نظرات جمعیت پویای معلمان در امر تعلیم وتربیت ،جایگاه حساس و قابل توجهی دارد .
یکی از فلسفه های تشکیل گروه های آموزشی خلق وایجاد انگیزه برای مشارکت فکری معلمین در نظام آموزشی و تربیتی می باشد ، با توجه به ضرورت مشارکت معلمان و مدیران مدارس در برنامه ریزی ها ،تصمیم سازیها و تصمیم گیریها ،((گروه های آموزشی )) از یک سو به عنوان نهادی علمی آموزشی و از سوی دیگر بازویی توانا برای کارشناسان حوزه های ستادی و اجرایی تشکیل گردیده اند.


در دینای پیشرفته و پیچیده امروز برای تربیت و آماده سازی نیروهای ماهر و متخصص جامعه ،باید به نظام آموزشی متکی بود،نظام آموزشی از آن نظر که قادر است نیروهای متخصص و کار آزموده مورد نیاز جوامع را آموزش دهد سهم مشخصی در رشد وتوسعه جوامع بشری دارد .
اهمیت این نیروهای کار آزموده درپیشرفت و ترقی جامعه به اندازه ای زیاد است که کمبود یا نا کارآمدی آنان سبب توقف پیشرفت و توسعه آن جامعه می گردد .برای نیل به این هدف در حال حاضر مکانی غیر از مدارس و از آن مهمتر گروه های آموزشی (که محل تولید فکر می باشند )وجود ندارد .
درعصر انفجار اطلاعات که هر روز با روز دیگر از نظر داده های اطلاعاتی فرسنگ ها فاصله دارد ،بخشی از نیرو های انسانی سیستم آموزش و پرورش فرصت نمی یابند روزنامه ای را ورق بزنند تا چه رسد به مطالعه کتاب و مطالعه مجلات تخصصی و مراجعه به سایت های پیشرفته علوم خاص و رشته های تخصصی اینترنت و .....(چشم انداز فرهنگ شماره ۴۸)
در نظام آموزش و پرورش هر تحولی اگر بنا باشد صورت پذیرد جز با مشارکت فرهنگیان و معلمین امکان پذیر نیست و « مشارکت » خود مقوله بحث انگیز « روز » است که انگیزه می خواهد،امروزه بیش از هر مبحث دیگری « بحران مشارکت » برای دولتها ،نهادها ،سیستم ها و.....یک بحث جدی است .
نظام آموزشی هر چقدر بتواند مشارکت معلمین را در ساماندهی و ایجاد انگیزه و با طراوت کردن سیستم آموزشی جلب کند یک قدم به موفقیت نزدیکتر شده است و یکی از فلسفه های تشکیل گروه های آموزشی ، خلق و ایجاد انگیزه برای مشارکت و رفع « بحران مشارکت » معلمین در نظام آموزشی است گروههای آموزشی توانمند در صورت حمایت مدیران ارشد سازمانی می توانند با برگزاری همایشهای علمی و تخصصی به ویژه کارگاههای آموزشی علمی
« مشارکتی » پاسخگوی نیازهای آموزشی معلمان باشند و موجبات رشد وارتقا آموزشی را فراهم نماید .
در این عصر که عصر انفجار اطلاعات نام دارد و هر روز اطلاعات دستخوش تغییرات نو و جدیدی می شوند لازم است از جدیدترین اطلاعات روز و تخصصی مطلع شوند و با پژوهش ، خلاقیت و نوآوری که تنها در مقام عمل و اجرا مفهوم پیدا می کند بتوانند در انتقال مطالب و مسائل آموزشی به طور اصولی و پایدار موفق باشند .
اگر معلم از وسیله ای که می سازد لذت ببرد ،کودک هم از ساخته معلم لذت خواهد برد، کودکی که امروز از ساختن لذت ببرد ،.فردا کشور را می سازد .در این صورت آموزش وپرورش خواهد توانست به اهداف اصولی خود که ایجاد انگیزه و مشارکت جدی دانش آموزان ، پیشرفت اهداف آموزشی اثربخش عملی ، پرورش قوه ابتکار.،خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان ، ایجاد حس اعتماد بنفس و خود باوری در دانش آموزان می باشند برسد .
در یک نظام تاثیرگذار آموزشی یک معلم کار آمد ، اطلاعات و دانش مناسب و به روز خود را تقویت خواهد نمود ، او می داند که یک معلم خوب ، خوب به دنیا نمی آید ، بلکه خوب ساخته می شود . معلم می داند که دستگاه آموزش و پرورش به مثابه بارزترین نمود سرمایه گذاری نیروی انسانی ، در شکوفایی هر کشورنقش اصلی را بر عهده دارد .
یکی از ماموریتها و وظایف گروههای آموزشی، ارتقای دانش ، مهارت و عملکرد علمی و حرفه ای خود و معلمان می باشد. معلمان می بایست علاوه بر تخصص رشته ای الزاما مهارت حرفه ای را نیز دارا باشند .
گروههای آموزشی به عنوان هسته های کیفیت بخش می توانند ارتباط بین معلمان و کارشناسان اجرایی و ستادی را به خوبی تعمق بخشند که این ارتباط درنهایت منجر به پیشبرد امر آموزش و بهبود آن خواهد شد . لذا اعضای گروههای آموزشی کسانی هستند که از آنان به عنوان تولیدکنندگان فکر واندیشه و برنامه ریزان آموزشی در تحلیل محتوای کتب درسی یاد شده است .
لاز م است به تخصص و آفرییندگی علمی دست پیدا کنند تا بتوانند در جلسات کارگاهی و نشست های تخصصی موثر واقع شوند (رشد تکنولوزی آموزشی سال ۷۴ ص۲۷ و ۲۸)

گروه های آموزشی هسته و مغز متفکر نظام آموزشی محسوب می شوند

لازمه پویایی یک نظام آموزشی ، وجود ارتباط و تعامل میان بخشهای مختلف آن است . گروه های آموزشی که حلقه اتصال میان برنامه ریزان ، مربیان ، مدیران و معلمان می باشند همواره کوشیده اند تا مشارکت معلمان را در اظهارنظر نسبت به برنامه های آموزشی ، درسی وارائه پیشنهادها و دیدگاههای اصلاحی فراهم سازند گروههای آموزشی به عنوان هسته های کیفیت بخش می توانند ارتباط بین معلمان و کارشناسان اجرایی و ستادی را به خوبی تعمیق بخشند که این ارتباط درنهایت منجر به پیشبرد امر آموزش و بهبود آن خواهد شد .
ژان پیازه (۱۸۹۶-۱۹۸۰)فیلسوف و روان شناس معروف سوئیسی « خلاقیت و تخصص » را دو خصوصیت و ویژگی مهم برای موفقیت مربیان و معلمان دانسته است . لذا اعضای گروههای آموزشی کسانی هستند که از آنان بعنوان تولید کنندگان فکر و اندیشه و برنامه ریزان آموزشی در تحلیل محتوای کتب درسی یاد شده است . لازم است به تخصص و آفرییندگی علمی دست پیدا کنند تا بتوانند در جلسات کارگاهی و نشست های تخصصی موثر واقع شوند

(رشدآموزشی-۱۳۸۵ص ۳۰ و۳۱)

طراحی آموزشی

فرایندی است پویا و زنده که عناصر تشکیل دهنده آن دائماً با یکدیگر در تعامل هستند .
آموزش مناسب و عینی و آموزش موثر به طراحی دقیق نیاز دارد . فرایند تدریس و یادگیری با استفاده از رسانه ها موثر است ، به طور کلی « طراحی آموزشی » فرایند نظامداری است که معلمان در طرح اجرای موثر فرایند یادگیری ،آموزش و ارزشیابی از آن استفاده می کنند تا نتایج مطلوب یادگیری (از سوی دانش آموزان )بدست آید .
اولین اقدام در راه حل هر مشکل « شناخت دقیق آن » است حال تصور کنید که معلم پایه پنجم هستید و می خواهید یک درس علوم را درباره « فسیل » برای ارائه به دانش آموزان خود آماده کنید .
شما علاقه مندید دانش آموزانتان پس از اتمام درس بتوانند نحوه تشکیل فسیل ( کاربردی ) را یاد گرفته و بتوانند توضیح دهند و به صورت عملی با خمیر و وسایل مورد نیاز بتوانند فسیل درست نمایند .
لذا برای اینکه دانش آموزان درس را خوب بفهمند به یک سری اصول در طراحی آموزشی ، وسایل و روش تدریس مناسب نیاز دارید . تحقیقات نشان داده است که در برنامه های آموزشی نتایج مورد نظر زمانی به دست می آید که فعالیت های متعدد یادگیری و انتخاب رسانه های مناسب در یک فرایند نظامدار شامل عناصر مرتبط با هم تنظیم شوند . از بنیانگذاران طراحی آموزشی می توان ادوارد ثرندایک ، بنیامین بلوم ، اسکینر و گانیه را نام برد . (صفوی ،امان اله ص۵۸ )

گروه های آموزشی آنچه که هست:

واقعیت تلخی که باید به آن اعتراف کرد ذهنیتی غیرمثبت است که کادر آموزشی نسبت به گروههای آموزشی دارند و بیشتر به جای اینکه آنان را به عنوان تسهیل کننده امر آموزش ، تدریس و مشاورخود بدانند از آنان به عنوان افرادی غیرحرفه ای وتخصصی که بیشتر نقاط ضعف وکمبود را توجه می نمایند یاد می شود . نتایجی که از بحث آسیب شناسی گروه های آموزشی بدست آمده نشان می دهد که به دلایلی مختلف ، مدیران آموزشی ذهنیتی غیر مثبتی از این گروهها دارند.

گروه های آموزشی چگونه باید باشند:

گروه های آموزشی در یک نگرش مثبت باید صافی آموزش و تسهیل کننده فرایند یادگیری باشند . هر کدام از اعضای گروه های آموزشی با توجه به دیدگاه مدیران باید کارشناس خبره ای در خصوص طراحی آموزشی ، طراحی سؤال ،بودجه بندی کتاب ،تحلیل محتوای کتاب درسی و معلم خوبی از نظر تدریس و نظریه پرداز مؤثری برای آموزش و پرورش باشند .
در دیدگاه مثبت مدیران ،گروه های آموزشی می توانند به عنوان پایگاه های علمی ، مرکز تصمیم گیریها و تصمیم سازیها باشند و همچنین باید کارشناس ، راهنما و ناظر آموزش (تسهیل کننده امر آموزش )باشند .(مجموعه مقالات سال ۸۱ ص۱۴۴ و ۱۴۵)

فناوری اطلاعات و سواد علمی برای گروه های آموزشی :

از اساسی ترین نیازهای شهروندان در جهان امروز این است که درباره ِ مقوله ای به نام « سواد علمی فناورانه » اطلاعات کافی داشته باشند ،‌ سواد علمی فناورانه شامل مجموعه اطلاعات و مهارت هایی است که هر انسانی برای زندگی بهتر و در زمینه علوم و فناوری باید آن را بداند .
این سواد امروزه یکی از مشخصات اساسی توسعه جوامع شده است ، ‌به این معنا که هر شخصی در هر شغلی ، برای انجام بهتر کارهای خود ، به یک سلسله مهارت و دانش نیاز دارد که به آنها سواد علمی و فناورانه می گویند . که به نظر می رسد یک عضو گروه آموزشی لازم است که به این مهارت توانایی کافی داشته باشد .
تغییرات فناوری اطلاعات و ارتباطات ،‌تنها به بخشی از جامعه محدود نمی شود و همه بخش ها را در نوردیده است امروزه پای فناوری اطلاعات و ارتباط به آموزش هم کشیده شده است . اکنون روزی نیست که خبر جدید و کاربرد متفاوتی از IC در عرصه فرایند یاددهی – یادگیری به گوشمان نرسد و سرعت تغییرات بسیار زیاد است و هرگونه غفلتی ،‌پشیمانی شرم آوری را در پی دارد . به دیگر سخن ، اگر قیاس را قیاس مع الفارقی بدانیم ، IT آش کشک خاله است و چه بخواهیم و چه نخواهیم ، با تزئینات فراوان از جمله پیاز داغ و نعنا و سیر ، روی میز آموزش و پرورش ، قرار داده شده است .
آش کشک خاله ! به زودی با محتویاتی جدیدتر و تزئیناتی متفاوت تر ، درباره آموزش و پرورش ما خودنمایی خواهد کرد . برای روبرو شدن با آش جدید آماده اید ؟ !
هر روز که می گذرد و در دنیای انفورماتیک غوطه ور می شویم ، بین معلمان و دانش آموزان شکاف اطلاعاتی عجیبی نمایان می شود و با کمال تاسف لحظه به لحظه این « شکاف دیجیتالی » عمیق تر و شگفت انگیزتر می شود .
در فرایند یاددهی و یادگیری بین فراگیر و معلم ،‌ محتوا نباید تحمیلی باشد ، محتوا باید برایند تلاش و تولید و انتخاب معلمان مطابق با توان و ذوق و نیاز فراگیران و در راستای برنامه های کلان و استراتژی کشوری با رویکرد بومی و منطقه ای باشد .
اگر می خواهیم معلمانی تولیدگر و انتخاب گر داشته باشیم ناچاریم به سواد علمی - فناورانه ای دست یابیم .

آشنایی با چند روش تدریس فعال :

یک عضو گروه آموزشی لازم است با روش های تدریس فعال و جدید آشنایی کامل و تسلط داشته باشد ، قبل از انتخاب روش تدریس باید به اصول زیر آگاه باشند :‌
۱. هیچ روش تدریسی بد نیست و هیچ روش تدریسی مطلقاً خوب نیست ، انتخاب روش تدریس باید کاملاً آزادانه و با توجه به محتوای مورد تدریس ، موقعیت و شرایط یادگیری کلاس انجام بگیرد . (‌به بیان دکتر شریعتی به اندازه معلمین دنیا روش تدریس وجود دارد . )
۲. در یک جلسه تدریس باید از ترکیبی از روش ها استفاده شود . چون هر موضوع تدریس قابل تقسیم به قسمت های مختلف است و برای آموزش هر قسمت می توان از یک تکنیک یا روش خاص استفاده نمود .
۳. هر چه فعالیت شاگرد در جریان تدریس زیادتر باشد یادگیری بهتر و با دوام تر صورت می گیرد .
۴. در جریان تدریس باید حواس بیشتری از دانش آموزان را درگیر کرد تا تدریس عینی تر شود ( درصد کارایی حواس در امر آموزش : بینایی ۷۵% ، شنوایی ۱۳% ، لامسه ۶% ، چشایی و بویایی هر کدام ۳% )
۵. استفاده از رسانه های آموزشی متناسب با محتوا ( هر چه وسیله عینی تر باشد ) بهتر است .
۶. پرسش و پاسخ مکمل روش تدریس است و نقش اساسی در فهم یادگیری و آموزش کیفی مفاهیم دارد .

روش تدریس مطالعه موردی (Case Study):

وقایع حقیقی مربوط به مسائل اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و غیره می تواند موضوع این روش باشد . در این روش منابع مختلفی در دسترس است مانند رادیو ، تلویزیون ، روزنامه ، کتاب ، مجله و ... در این روش « مورد Case » یک چیز حقیقی است مانند درس ایثار – معرفی رئیس جمهور – کار یک روز مجلس – انتخابات .
ابتدا مورد در نظر گرفته می شود ، با صدای رسا در کلاس مطرح می شود و روی تابلو نوشته می شود ، روی نکات اساسی بیشتر تأکید می کنیم تا بچه ها آن را یادداشت کنند ، سوالاتی در رابطه با محتوا در سطوح مختلف حیطه شناختی طرح می کنیم تا بچه ها به صورت فردی یا همیاری جواب دهند ، سؤالات را روی تخته یادداشت می کنیم .
بهتر است در این روش کار فردی بیشتر مورد بررسی و ارزشیابی قرار بگیرد .

موضوع : در یک خانواده سن پدر ۴۰ سال و سن مادر ۳۲ سال است ، این خانواده دارای ۹فرزند می باشند که فقط یک نفر از آنها توانسته تا مقطع راهنمایی تحصیل کند ، ۳ نفر دیگر در مقطع ابتدایی از تحصیل بازمانده اند ، ۳ نفر دیگر نیز فرصت رفتن به مدرسه و تحصیل را نداشته و ۲ نفر دیگر نیز به سن مدرسه نرسیده اند .
با توجه به موضوع فوق به سوالات زیر پاسخ دهید :
۱. فکر می کنید آنها در گذشته چه مشکلاتی داشته اند ؟
۲. فکر می کنید در آینده چه مشکلاتی خواهند داشت ؟
۳. چه راه حلی برای جلوگیری از چنین وضعی پیشنهاد می کنید ؟
۴. به نظر شما برای هر خانواده چند بچه مناسب است ؟ استدلال کنید ؟
۵. آیا داشتن چنین خانواده های را تائید می کنید ؟ چرا ؟
۶. فکر می کنید خانواده هایی با این جمعیت می تواند تحصیل کرده و سالم باشد ؟

طرح تدریس اعضای تیم :

زمانی که محتوای تدریس زیاد باشد و معلم دقت کافی جهت تدریس همه محتوا را ندارد ، با مشارکت دانش آموزان مراحل زیر را انجام می دهد :
۱. کلاس را به تناسب جمعیت به گروه های ۳ تا ۷ نفره تقسیم می کند ، از هر گروه می خواهد که تعداد صفحات معینی را در مدت زمانی که معلم تقسیم می کند مطالعه کنند تا یاد گرفته و به نحوی درک کنند .
۲. از هر گروه یک نفر را انتخاب می کنیم و گروه های جدیدی تشکیل می دهیم تا هر فرد صفحات مطالعه شده را به افراد دیگر نیز انتقال دهد .
۳. در آخر نیز از هر گروه یک نماینده انتخاب شود تا نتیجه کار خود را به تمام کلاس گزارش دهد .
در صورتی که محتوای تدریس کم باشد و بخواهیم از این روش استفاده کنیم به صورت زیر عمل می کنیم .
هر صفحه را به چند نفر می دهیم تا مطالعه کنند .
هر نفر به نمایندگی هر صفحه در گروه های جدید سازماندهی می شود .
از هر گروه یک نماینده انتخاب می شود تا گروه نهایی تشکیل شود .
یک نفر گزارش کلی را به کلاس ارائه می دهد .
یا می توان چند سؤال را به دانش آموزان داد و به ترتیب بالا کار را انجام داد ، کار معلم در این روش باید نقد کار شاگرد باشد نه انتقاد از آنها .
در انتقاد فقط ضعف روشن می شود که بایددر کنار آن راه حل آن نیز ارائه شود ، اما نقد ارزیابی نقاط قوت و ضعف است یعنی دیدن همه محاسن ومعایب .
در این روش معلم باید خلاق باشد ، یعنی راه حل هایی ارائه دهد که تاکنون کسی موفق به ارائه آنها نشده است . یا شاگردان را به انجام کارهای بدیع و تازه وادار نماید .

پیشنهادات:

یکی از راه های اصلاح مستقیم آموزش کشور در بخش تئوری ،آگاهی بخشی از اصلاح ذهنیت ها و در بخش عملی مشارکت فرهنگیان و تلا شگران خط مقدم آموزش در تصمیم گیریها ، تصمیم سازیها و برنامه ریزی های آموزشی است .
۱- آموزش و پرورش نگاه خاص خود را متوجه پتانسیل گروهای آموزشی نموده ودر تعامل به این گروه ها که تقریبا یک ساختار غیردولتی دارند ،به جایگاه معلمین توجه ویژه داشته باشند .
۲- برای گروه های آموزشی باید بازدیدهای علمی داخل و خارج از کشور پیش بینی شود تا از جدیدترین دست آوردهای علمی و آموزشی دنیا بهره مند گردند .
۳- اعضای گروه های آموزشی باید از روشهای تدریس نوین و تغییرات مواد درسی و اطلاعات روز باخبر و برخوردار باشند .
۴- بوجود آوردن فضای همراه با همدلی و خلاقیت بر همگرایی و واگرایی از تجربیات جهت رسیدن به فرایند یادگیری به عنوان هدف اساسی آموزش و پرورش .
۵- برگزاری دوره های مختلف ضمن خدمت با نظر سنجی همکاران در خصوص الگوها و روشهای نوین تدریس ،تحلیل محتوای کتب و......
۶- آشنایی کامل اعضای گروه های آموزشی از ( سواد علمی فناورانه و کار با سیستم رایانه ، اینترنت و ... )‌
انتظار می رود اعضای این نهاد علمی که به عنوان مشاورین و بازوان متخصص و توانمند آموزش وپرورش تلقی می شوند با علاقه و انگیزه کافی، مشارکت جدی و با برنامه ای از قبل تدوین شده و اصولی و با نگرشی مثبت در جلسات گروههای آموزشی حضور مستمر و پرمحتوا داشته باشند . تا هر چه بیشتر شاهد رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه فرهنگیان و دانش آموزان عزیز باشیم .

منابع :

۱- صفوی- امان اله ،کلیات روشها و فنون تدریس - انتشارات معاصر سال ۸۴

۲- رئوف - علی ،یاد دادن برای یاد گیری – تکنولوژی آموزشی - دوره چهارم سال۷۵

۳- رشدتکنولوژی آموزشی- سال دهم چاپ آبان ماه ۷۴

۴- سرکارآرانی - محمدرضا ، فن آوری برای آموزش قابلیت ها ، پارامترها و چشم اندازها - نشر نی ، ۱۳۸۴ تهران

۵- چشم انداز فرهنگ - شماره های ۴۸ و ۴۹ سازمان آموزش وپرورش

۶ - گودرزیان علی - آموزش و پرورش دانایی محور - انتشارات سیفا - چاپ اول ۱۳۸۶

۷- ماهنامه رشد آموزش راهنمایی - شماره ۲۶- سال هشتم

۸- مجموعه مقالات برگزیده همایش کیفیت بخشی - سال ۸۱- انتشارات فاخر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی