پایان نامه رشته علوم تربیتی

پایان نامه رشته علوم تربیتی

پایان نامه رشته علوم تربیتی

پایان نامه رشته علوم تربیتی

دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی

۶ مطلب در دی ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

عناوین پایان نامه های مربوط به دوره های کارشناسی ارشد و دکترای حقوق عمومی بشرح زیر ارائه می گردد. لازم به ذکر است که این عناوین، موضوعات پیشنهادی معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری و نیز دیوان عدالت اداری می باشد و بنابه اعلام دیوان عدالت اداری در صورتی که پایان نامه ها به تایید دیوان برسد، با حمایت آن نهاد چاپ خواهند شد:

۱) رژیم حقوقی اموال دولتی - عمومی در ایران

۲) رژیم حقوقی دعاوی دولتی در ایران

۳) رژیم حقوقی فعالیتهای انتفاعی دولت

۴) رژیم حقوقی شرکتها و موسسات تشکیل شده توسط موسسات عمومی غیر دولتی

۵) حدود دخالت دولت در موسسات و سازمانهای عمومی غیر دولتی

۶) اصل رفاه اجتماعی و نقش و تاثیر آن در حقوق

۷) سلب مالکیت خصوصی به لحاظ منافع عمومی

۸) جایگاه تشریفات در حقوق عمومی: قانونگذاری، دادرسی، اداره

۹) اصول حاکم بر تفسیر قانون اساسی

۱۰) مطالعه، ماهیت، آیین و عملکرد نهادهای شبه قضایی قوه مجریه

۱۱) نظام مشارکت شهروندان در روند قاعده گذاری اجتماعی

۱۲) بررسی نظام عدالت اداری ایران با اتحادیه اروپا

۱۳) آیین تصمیم گیری اداری در کشورهای اروپای شرقی و مقایسه آن با ایران

۱۴) آیین تصمیم گیری اداری در کشورهای اروپای غربی و مقایسه آن با ایران

۱۵) آیین تصمیم گیری اداری در کشورهای آسیای شرقی و مقایسه آن با ایران

۱۶) آیین تصمیم گیری اداری در ایالات متحده آمریکا و کانادا و مقایسه آن با ایران

۱۷) نهاد آمبودزمان، تجربه کشورهای عضو اتحادیه اروپا

۱۸) مقایسه تطبیقی مسوولیت اجرایی قانون اساسی

۱۹) بررسی تطبیقی نحوه تدریس و نگارش قانون اساسی با تاکید بر مسایل ساختاری و موضوعی

۲۰) بررسی تطبیقی هیات دولت، مفهوم، ساختارها و صلاحیت

۲۱) بررسی تطبیقی ساختار قوه مجریه با تاکید بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا

۲۲) صلاحیت قاعده سازی قوه مجریه در ایران و ایالات متحده آمریکا

۲۳) قانونگذاری تفویضی در نظام حقوقی انگلیس

۲۴) مساله اعتراض نسبت به تصمیم اداری در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا

۲۵) نحوه تدوین سیاستهای کلی نظام در کشورهای غربی

۲۶) بررسی مفهوم و جایگاه اصل قابل پیش بینی بودن تصمیمات اداری با تاکید بر نظام اداری ایران

۲۷) حق برابر و نمودهای تبعیض در نظام حقوقی ایران

۲۸) تفکیک بخش عمومی و خصوصی در اقتصاد در ایران و نظام حقوقی حاکم بر آن

۲۹) چارچوب حقوقی واگذاری واحدهای اقتصادی دولتی به بخش خصوصی

۳۰) بررسی پیامدهای خصوصی سازی بر نظام ارایه خدمات عمومی در ایران

۳۱) بررسی نقش دانشکده های حقوقی در توسعه علمی حقوق در ایران

۳۲) نظام حقوقی حمایت از فناورهای نو در ایران

۳۳) بررسی وضعیت امنیت شغلی در پرتو فرآیند خصوصی سازی در ایران

۳۴) بررسی تطبیقی وظایف و اختیارات وزرا

۳۵) بررسی مفهوم (ملی) در نظامهای مختلف حقوقی

۳۶) نظام حقوق حاکم بر منابع ملی در ایران

۳۷) امنیت اقتصادی و نظام حقوقی حمایت از آن

۳۸) بررسی مفهوم (حقوق نسلهای آینده) در نظامهای مختلف حقوقی

۳۹) بررسی جرم زدایی از جرایم مرتبط با وظایف و اختیارات وزارتخانه ها

۴۰) بررسی و اصلاح قوانین و مقررات حاکم بر تعامل دستگاه اجرایی و دستگاه قضایی

۴۱) بررسی جایگاه عدالت ترمیمی در دستگاههای اجرایی

۴۲) نقش و جایگاه رییس جمهور در طراحی سیاست جنایی

۴۳) پیشگیری از فساد مالی در قوه مجریه

۴۴) ارزیابی مراجع اداری رسیدگی به تخلفات کارمندان

۴۵) جرایم مدیران دولتی در پرتو مطالعه تطبیقی

۴۶) مسوولیت کیفری کارمندان دولت در پرتو مطالعه تطبیقی

۴۷) پیشگیری از جرایم اداری در نظام اجرایی

۴۸) پیشگیری از فساد مالی در قراردادهای دولتی

۴۹) پیشگیری از فساد مالی در مناقصه ها و مزایده ها

۵۰) سیاست جنایی ایران در قبال تخلفات اداری

۵۱) موانع حقوقی اجرای سیاستهای کلی بند (ج) اصل ۴۴ قانون اساسی

پایان نامه های پیشنهادی دیوان عدالت اداری عبارتند از:

۱) بررسی حدود و صلاحیتهای دیوان عدالت اداری بر مبنای الزامات و اصول عدالت اداری

۲) بررسی آیین دادرسی دیوان عدالت اداری بر مبنای الزامات و اصول عدالت اداری

۳) چالشهای اجرایی آرای دیوان عدالت اداری

۴) صلاحیتهای دیوان عدالت اداری در آیینه رویه قضایی

۵) بایسته های آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در پرتو اصول حقوق عمومی

۶) بایسته های اجرای احکام دیوان عدالت اداری

۷) موسسات عمومی غیر دولتی و امکان شکایت از آنها در دیوان عدالت اداری

۸) شوراهای اسلامی و امکان نظارت بر آنها در دیوان عدالت اداری

۹) تحلیل و بررسی جهات ابطال مصوبات دولتی

۱۰) دادگاههای اداری و نظارت دیوان عدالت اداری

۱۱) ضمانت اجرای آرای دیوان عدالت اداری

۱۲) تاثیر دیوان عدالت اداری در پیشگیری از فساد اداری

۱۳) نقش دیوان عدالت اداری در ارتقا و گسترش حقوق شهروندی

۱۴) مراجع دادرسی اداری در کشورهای عربی (مصر، سوریه، لبنان و ...)

۱۵) مسوولیت مدنی دولت در آیینه رویه قضایی دیوان عدالت اداری

۱۶) مسوولیت مدنی نهادهای عمومی غیر دولتی در آیینه رویه قضایی دیوان عدالت اداری

۱۷) مسوولیت مدنی بانکها در آیینه رویه قضایی دیوان عدالت اداری

۱۸) نقش و جایگاه رویه قضایی دیوان عدالت اداری در حقوق ایران

۱۹) جبران خسارت و اصول حاکم بر آن در قانون و رویه دیوان عدالت اداری

۲۰) شخص ثالث در قانون و رویه دیوان عدالت اداری

۲۱) رویکردهای کیفری در قانون دیوان عدالت اداری

۲۲) رسیدگی شکلی و ماهوی در دیوان عدالت اداری

۲۳) صلح و سازش در موضوعات مربوط به دیوان عدالت اداری

۲۴) صلاحیت محاکم دادگستری یا دیوان عدالت اداری نسبت به شکایات تابعیت

۲۵) طرق فوق العاده رسیدگی در دیوان عدالت اداری

۲۶) نقش دادستان در موضوعات حقوق عمومی

۲۷) اصول حاکم بر تفسیر قوانین و مقررات

۲۸) نقش هیات عمومی در مورد مصوبات خلاف شرع

۲۹) ملاک کلی بودن مصوبات مطروحه در هیات عمومی دیوان عدالت اداری

۳۰) بررسی پیش نویس قانون عام اداری: ضرورت آیین مند نمودن تصمیمات اداری

عناوین موضوعات پیشنهادی دیگر :

. رژیم حقوقی اموال دولتی - عمومی در ایران
رژیم حقوقی دعاوی دولتی در ایران
. رژیم حقوقی فعالیتهای انتفاعی دولت (اختیارات، امتیازات، مسؤولیتها)
. رژیم حقوقی شرکتها و مؤسسات تشکیل شده توسط مؤسسات عمومی غیردولتی
حدود دخالت دولت در مؤسسات و سازمانهای عمومی غیردولتی
اصل رفاه اجتماعی و نقش و تأثیر آن در حقوق (دولت رفاه و حقوق)
سلب مالکیت خصوصی به لحاظ منافع عمومی
. جایگاه تشریفات در حقوق عمومی: قانونگذاری، دادرسی و اداره
. نظام مشارکت شهروندان در روند قاعده گذاری اجتماعی
. بررسی تطبیقی نظام عدالت اداری ایران و اتحادیه اروپا
. آئین تصمیم گیری اداری در کشورهای اروپای شرقی و مقایسه آن با ایران
. آئین تصمیم گیری اداری در کشورهای اروپای غربی و مقایسه آن با ایران
. آئین تصمیم گیری اداری در کشورهای آسیای شرقی و مقایسه آن با ایران
. آئین تصمیم گیری اداری در ایالات متحده آمریکا و کانادا و مقایسه آن با ایران
. نهاد آمبودزمن؛ تجربه کشورهای عضو اتحادیه اروپا
 
. بررسی تطبیقی هیأت دولت؛ مفهوم، ساختار و صلاحیت­ها
بررسی تطبیقی ساختار قوه مجریه؛ با تأکید بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا
. صلاحیت قاعده سازی قوه مجریه در ایران و ایالات متحده آمریکا
. قانونگذاری تفویضی در نظام حقوقی انگلیس
. مسأله "اعتراض" (Appeal) نسبت به تصمیم اداری در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا
. نحوه تدوین سیاست­های کلی نظام در کشورهای عربی
. بررسی مفهوم و جایگاه اصل قابل پیش بینی بودن تصمیمات اداری؛ با تأکید بر نظام اداری جمهوری اسلامی ایران
. بررسی نقش دانشکده­های حقوقی در توسعه عملی حقوق در ایران
. نظام حقوقی حمایت از فن­آوری­های نو در ایران
. بررسی مفهوم «ملی» در نظام­های مختلف حقوقی
. نظام حقوقی حاکم بر منابع ملی در ایران
امنیت اقتصادی و نظام حقوقی حمایت از آن
. بررسی مفهوم «حقوق نسل­های آینده» در نظام­های مختلف حقوقی
بررسی جرم‌زدایی از جرایم مرتبط با وظایف و اختیارات وزارتخانه‌ها
. بررسی و اصلاح قوانین و مقررات حاکم بر تعامل دستگاه اجرایی و دستگاه قضایی
. بررسی قابلیت اجرایی کنوانسیونها و اسناد بین‌المللی مرتبط با حقوق کیفری ایران
. مطالعه و تبیین بسترهای اجرایی لازم برای اعمال مجازاتهای اجتماعی در ایران
. بررسی جایگاه عدالت ترمیمی در حوزه دستگاههای اجرایی
. آسیب‌شناسی و ارزیابی قوانین و مقررات و رویه‌های اداری جرم‌زا
. نقش و جایگاه رئیس جمهور در طراحی سیاست جنایی
. الحاق یا عدم الحاق ایران به ICC: موانع و چالشها
. بررسی نقش رسانه‌های گروهی در پیشگیری از جرم و آسیب‌شناسی رویه‌های رسانه‌ای جرم‌زا
. بررسی مشروعیت وضع و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه و بین‌المللی علیه دولت ایران
. نقش رویه دولتهای عضو NPTدر حقوق هسته‌ای ایران
. جرائم مدیران دولتی در پرتو مطالعه تطبیقی
. مسئولیت کیفری کارمندان دولت در پرتو مطالعه تطبیقی
. نقش وزارتخانه­های مختلف در پیشگیری از جرم و سیاست جنایی
. نقش سازمان­­های غیردولتی در فرآیند کیفری
. سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران در قبال جرائم اقتصادی
. ارزیابی سیاست کیفری جمهوری اسلامی ایران در قبال جرایم مالیاتی
. بررسی شیوه­های مقابله با جرایم سازمان یافته
. بررسی سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران در قبال جرائم گمرکی
. حمایت کیفری از حقوق مصرف­کنندگان
. سیاست جنایی ایران در قبال جرائم مطبوعاتی
منبع: معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری

  • ۰
  • ۰

 

امکان حل بسیاری از مسائل و مشکلات شناختی برای رایانه ها را فراهم کرده است. یکی از مهمترین منابع تغذیه این تکنیک، داده های عظیمی است که این روزها به لطف گسترش روزافزون اینترنت و دسترسی به خدمات آنلاین به سادگی در دسترس است. در کنار این، افزایش قدرت پردازشی رایانه ها بسیار کمک می کند تا این حجم عظیم از داده ها با سرعت هر چه بیشتر پردازش شده و با استفاده از حسگرهای دقیق، هوش مصنوعی موفق به حل مشکلات و مسائلی شود که تا پیش از این ممکن نبود. امروزه همه شرکت های بزرگ در حال سرمایه گذاری روی هوش مصنوعی هستند و تکنیک Deep Learning را در بسیاری از خدمات و محصولات خود به خدمت می گیرند. جالب تر از همه آنکه این شرکت ها این تکنولوژی را تنها برای خود نگاه نداشته اند و در حال اشاعه و گسترش عمومی آن هستند. گوگل به تازگی خبر داده است که کد سیستم هوش مصنوعی مجهز به تکنیک Deep Learning خود را به شکل متن باز منتشر می کند، فیسبوک رایگان سیستم جدید هوش مصنوعی خود را برای علاقه مندان منتشر کرده است، پروژه Open AI ایلان ماسک در همین مسیر قدم برمی دارد و شرکت IBM نیز SystemML خود را به شکل متن باز ارائه می کند. دلیل این امر واضح است. آنچه تکنیک Deep Learning محتاج آن است، دسترسی به داده های بیشتر برای آموزش دقیق تر و عمیق تر است که منجر به تولید الگوریتم های بهتر خواهد شد. الگوریتم های بهتر، نتایج بهتر برای مشتریان را به دنبال دارد که در نتیجه آنها با اشتیاق بیشتری داده های خود را در اختیار قرار می دهند. از همین جاست که ماجرای قدیمی مرغ و تخم مرغ برای بار دیگر وارد دنیای ما می شود. بدون داده های عظیم، تولید الگوریتم های جدید ممکن نیست و بدون الگوریتم های کاربردی، به دست آوردن داده های بهتر و بیشتر ممکن نخواهد بود. این موضوع ما را به یاد دیالوگی ماندگار در فیلم ماتریکس می اندازد؛ جایی که «مورفیوس» خطاب به «نیو» شروع به تشریح آنچه بعد از تسلط ماشین ها بر دنیای انسان ها رخ داده می کند و با این جمله آغاز می کند: نمی دانیم کدام یک از ما ابتدا حمله را آغاز کرد؛ ما یا آنها (ماشین ها!). واقعیت آن است که هوش مصنوعی با توجه به روندی که اکنون دارد، در آینده نزدیک، کل دنیای ما را در بر خواهد گرفت. خودروهای هوشمند، خانه های هوشمند، ربات های هوشمند انسان نما، سیستم عامل های هوشمند (به یاد فیلم Her) صندلی های هوشمند ـ که شرکت نیسان همین حالا نیز تولید کرده است ـ و یک دنیای کاملا هوشمند. احتمالا در آینده نزدیک ربات های نرم افزاری، همه دانش را برای ما فراهم خواهند کرد و به عنوان معلمان و استادان ما فعالیت می کنند. دانش انسانی به دست ربات ها تولید می شود و ذهن منطقی این هوش، به سادگی بر ذهن تجریدی بشر تسلط می یابد. چه کسی فکر آن را می کرد که هوش مصنوعی انسان ساخته گوگل، به ذهن یک دان 9 بازی Go غلبه کند؟ چندی پیش، یکی از متخصصان هوش مصنوعی اشاره کرده بود که این تکنولوژی تا آنجا پیش خواهد رفت که برنامه نویسان را از برنامه نویسی باز خواهد داشت و کنترل همه چیز را به دست خواهد گرفت. بیل گیتس و استیون هاوکینگ و بسیاری دیگر از بزرگان علم و تکنولوژی در مورد تبعات تسلط و شیوع این تکنولوژی هشدار داده اند و به نظر می رسد، راه زیادی تا تحقق آنچه ماتریکس در مورد هوش مصنوعی تصویر کرده بود، نمانده است. آیا زمانی خواهد رسید که انسان ها برده های به خواب رفته ماشین های هوشمندی که زمانی خود آنها را خلق کرده اند، شده باشند؟ هیچ کس از آینده تکنولوژی خبر ندارد؛ اما یک نکته مسلم است و آن اینکه به همان اندازه که باید از پیروزی های هوش مصنوعی شگفت زده و هیجان زده بود، از تبعات و عوارض جانبی آن نیز باید اندیشناک و بیمناک بود.

  • ۰
  • ۰

با توجه به این که نظریات مطرح شده در زمینه ی یادگیری کوشیده اند تا شرایط لازم را برای ایجاد یادگیری توصیف نمایند، و آشنایی با این شرایط می تواند به معلم در جهت تهیه و تدوین فعالیت های یادگیری کمک نماید، نکاتی در زمینه ی نظریه های یادگیری که می تواند با کلاس درس رابطه داشته باشد ارائه می گردد.

نظریه های یادگیری به دیدگاه های مختلفی تقسیم بندی می شود:

دیدگاه کارکرد گرایی (ثراندایک، اسکینر،هال)

دیدگاه تدائی گرایی (پاولف، گاتری، استیس)

دیدگاه شناختی  (گشتالت، پیاژه، نورمن، بندورا)

ثرندایک

ثرندایک یک کلاس درس دارای نظم و ترتیب با هدف هایی که به روشنی تعریف شده باشند را ترجیح می دهد. این هدف های آموزشی باید در حد توانایی پاسخ دهی به یادگیرنده باشد و باید به واحد های قابل کنترل تقسیم شوند، به گونه ای که وقتی یادگیرنده پاسخ مقتضی را می دهد معلم بتواند «وضع خوشنود کننده ای» را برای او تدارک بیند.

برای ثرندایک یادگیری از ساده به پیچیده پیش می رود. رفتار یادگیرنده عمدتا به وسیله ی تقویت کننده های بیرونی تعیین می شود، نه توسط انگیزش درونی. در این نظریه،  بر دادن پاسخ های درست به محرک های معین تاکید می شود. پاسخ های غلط را باید به سرعت تصحیح کرد تا از تکرار آن ها جلو گیری شود. بنا بر این امتحانات مهم هستند.

امتحانات برای یاد گیرنده و معلم از فرایند یادگیری بازخورد فراهم می آورند. موقعیت یادگیری را باید تا آن جا که ممکن است به زندگی واقعی نزدیک کرد.

معلمان پیرو اسکینر از کنترل مثبت در کلاس یادگیری استفاده می کنند زیرا، بنا بر نظریه ی ثرندایک، عوامل خشنود کننده یا پاداش ها، پیوند های بین محرک و پاسخ ها را نیرومند می سازند، اما عوامل آزارنده این پیوند ها را ضعیف نمی کنند، همچنین معلمان پیرو ثرندایک از ایراد سخنرانی اجتناب می کنند و آموزش انفرادی را ترجیح می دهند.

گاتری

گاتری نیز مانند ثرندایک فرایند آموزش را با بیان هدف های آموزشی شروع می کند؛ یعنی روشن می سازد که چه پاسخ هایی به چه محرک هایی داده خواهد شد. بعد محیط یادگیری را به گونه ای ترتیب می دهد که پاسخ های مطلوب در حضور محرک هایی که پاسخ ها به آن وصل خواهند شد داده می شوند.تمرین برای گاتری مهم است، زیرا سبب می شود که محرک های بیشتری با پاسخ های مطلوب تدائی شوند. از آن جا که هر تجربه ای منحصر به فرد است، شخص باید هر چیزی را بارها «باز آموزی» کند. به باور گاتری یادگیری جمع 2+2 در پای تابلو در کلاس درس تضمین نمی کند که دانش آموز بتواند همین کار را زمانی که در صندلی کلاس نشسته است نیز انجام دهد.

معلمان پیرو گاتری ممکن است در برخورد با رفتار مخرب گاهی اوقات از تنبیه (آگاه کردن) استفاده کنند، اما می دانند برای این که تنبیه مؤثر واقع شود باید هنگامی که رفتار مخرب در حال وقوع است آن را تنبیه کنند. علاوه بر این باید تنبیه سبب بروز رفتاری بشود که با رفتار مخرب ناهمساز است. 

هال

تفاوت عمده بین هال با گاتری و ثرندایک در تاکید آنها بر انگیزش است. نظریه ی یاد گیری هال یک نظریه ی کاهش سائق(انگیزش) است. یاد گیری برای هال باید شامل کاهش سائق(انگیزش) باشد. تصور این که چگونه کاهش سائق می تواند در یادگیری کلاسی نقشی ایفا کند دشوار است؛ با این حال، برخی از پیروان هال بر اضطراب به عنوان سائقی در زندگی آدمی تاکید می ورزند. در نتیجه ایجاد قدری اضطراب در یاد گیرندگان و کاهش یافتن آن پس از کسب موفقیت یک شرط لازم برای یادگیری است. اضطراب خیلی ضعیف ایجاد یاد گیری نخواهد کرد(زیرا سائقی وجود ندارد که کاهش یابد)، اضطراب خیلی زیاد هم مخرب است. بنا بر این، یاد گیرندگانی که دارای اضطراب متوسط یا ملایم هستند از شرایط بهتری برای یادگیری و از شرایط سهل تری برای آموزش برخوردارند.

معلمان پیرو هال موضوع های درسی را با فاصله آموزش می دهند مبادا خستگی ایجاد شود و موجب تداخل در یادگیری گردد. همچنین موضوع های درسی را باید به گونه ای مرتب کرد که موضوع های نا مشابه به دنبال هم قرار گیرند.

اسکینر

اسکینر از معلم می خواهد که هدف های یاد گیری به صورت رفتاری تعریف شوند. چون اگر هدف های آموزشی به طور دقیق و رفتاری مشخص نشوند، معلمان هیچ راهی برای این که بدانند به مقصود خود رسیده اند یا نه در پیش رو ندارند. اسکینر به اندازه ی ثرندایک، گاتری یا هال برای محرک های تداعی یافته با پاسخ اهمیت قائل نمی شود. او بیشتر به پاسخ هایی که به « طور طبیعی» رخ می دهند علاقه مند است. اما اگر رفتار های مورد نظر اسکینر به طور طبیعی رخ ندهند، از راه شکل دهی آن ها را به وجود می آورد. به باور او، رفتار پیچیده از شکل های ساده رفتار تشکیل می یابد. از نظر او تقویت کننده ها مخصوصا تقویت کننده های ثانوی بسیار مهم اند زیرا معمولا از این ها در کلاس درس استفاده می شود. مثال هایی برای تقویت کننده ی ثانوی عبارتند از: ستایش کلامی، بیانات چهره ای مثبت، احساس موفقیت، امکان انجام فعالیت دلخواه و نمرات(بازخورد های کلامی).

معلمان پیرو اسکینر آموزش خود را با برنامه ی تقویتی پیوسته یا صد در صد تقویت شروع می کنند و بعدا به برنامه ی تقویت ناپیوسته تغییر می دهند. به سخن دیگر، در مراحل اولیه آموزش، هر زمانی که یک پاسخ درست داده می شود تقویت می گردند، اما در مراحل بعد به طور گاه گاه تقویت می شوند تا این که پاسخ نسبت به خاموشی مقاوم گردد.

اسکینر یک محیط یادگیری را توصیه می کند که برای یاد گیرندگان با سرعت های مختلف یادگیری، تفاوت های فردی را در نظر بگیرد. همچنین او از روش سخنرانی جانبداری نمی کند زیرا در این روش آموزشی معلوم نمی شود که چه وقت یادگیری صورت پذیرفته تا بلافاصله یادگیری تقویت شود. معلمان پیرو اسکینر شاگردان خود را تنبیه نمی کنند. در عوض، آنها رفتار مطلوب را تقویت می کنند، ولی رفتار نامطلوب را نادیده می گیرند. طبق نظر اسکینر، مشکلات رفتاری در آموزشگاه ها از طرح ریزی های غلط آموزشی، مانند بی توجهی به اختلافات فردی، تقویت نکردن رفتار مناسب، آموزش مطالب به صورت پیچیده، تنبیه، قوانین و مقررات خشک و یا تقاضاهای نا معقول از دانش آموزان ناشی می شود.

نظریه ی گشتالت

معلمان پیرو نظریه ی گشتالت بر مطالب معنی دار و درک امور تاکید می ورزند. به نظر ایشان اجزا باید به کل پیوند بخورند تا برای یاد گیرنده معنی دار باشند. به نظر روان شناسان گشتالت مسائل حل نشده موجب ابهام یا عدم تعادل سازمانی در ذهن یاد گیرنده می شوند، و این شرایطی نا مطلوب است. در واقع ابهام یک حالت منفی است که تا زمان حل شدن مساله ادامه می یابد. حل شدن مساله برای حل کننده ی مساله به اندازه ی یک وعده ی غذا برای فرد گرسنه اثر تقویتی دارد. کلاس درس مبتنی بر نظریه ی گشتالت را می توان به صورت یک رابطه ی داد وستد بین معلمان و شاگردان توصیف کرد. معلم به دانش آموزان کمک می کند تا روابط میان امور را درک کنند و تجاربشان را در الگوهای معنی دار، سازمان دهند. طرح ریزی یک تجربه ی یاد گیری بر اساس نظریه ی گشتالت شامل آغاز کردن با چیزی آشنا و گام به گام جلو رفتن است، به گونه ای که هر گام بر گام های قبلی استوار باشد. طبق این نظریه تمام جنبه های یادگیری به واحد های معنی دار تقسیم می شوند و این واحد ها نیز به یک مفهوم یا تجربه ی کلی وابسته اند. طبق نظریه ی گشتالت حفظ طوطی وار مطالب نامطلوب است. تنها از طریق کسب آشنایی کامل با اصول موجود در یک تجربه ی یادگیری است که یادگیرندگان به درستی و به طور کامل آن اصول را می فهمند. پس از آن که مطالب یادگیری، به جای حفظ شدن، درک شد، به سادگی می توان آن را در موقعیت های تازه استفاده کرد و برای مدت های طولانی قابل نگه داری است.

پیاژه

طبق  نظر پیاژه، تجارب آموزشی باید پیرامون ساخت شناختی یادگیرنده بنا نهاده شوند. کودکان همسال و هم فرهنگ معمولا دارای ساخت های شناختی مشابهی هستند، اما گاهی ممکن است ساخت های شناختی آنها کاملا متفاوت باشد و لذا کودکان به مواد یادگیری متفاوتی نیاز داشته باشند. برای این که یادگیری صورت پذیرد، مواد یادگیری باید برای یادگیرنده تا اندازه ای آشنا و تا حدودی نا آشنا باشند. آن قسمت از مواد که آشنا یا شناخته شده است جذب ساخت شناختی کودک می شود و آن قسمت که ناشناخته است موجب تغییرات جزئی در ساخت شناختی کودک خواهد شد. به این نوع تغییر تطابق یا انطباق گفته می شود، که می توان آن را معادل یادگیری دانست.

به نظر پیاژه آموزش و پرورش بهینه آن است که شامل تجارب نسبتا چالش انگیز باشد به گونه ای که فرایند های دو گانه ی جذب و انطباق اسباب رشد ذهنی را فراهم آورند. برای خلق چنین تجربه هایی، معلم باید سطح کارکرد ساخت شناختی هر یک از دانش آموزان خود را بداند.

بندورا

بندورا معتقد است هر چیزی که با تجربه کردن قابل یادگیری باشد با مشاهده کردن نیز یاد گرفته می شود. بندورا همچنین معتقد است که الگو ها یا سرمشق هایی که مورد احترام، لایق، والا مقام یا پر قدرت باشند در ایجاد یادگیری مؤثرند. بنا بر این در اکثر موارد، معلمان می توانند هم به آموزش دانش و مهارت ها اقدام کنندو هم به یاد دادن شیوه های حل مساله، اصول اخلاقی، معیار های عملکرد، قواعد کلی و اصول و خلاقیت همت گمارند. معلمان می توانند اعمال خود را برای یادگیرندگان الگو قرار دهند. یاد گیری مشاهده ای به وسیله ی چهار متغیر مهم که معلم باید آنها را به دقت مورد مطالعه قرار دهد، کنترل می شود. این چهار متغیر شامل: فرایند توجه، فرایند به یاد سپاری یا نگه داری، فرایند حرکتی یا باز آفرینی و فرایند انگیزشی یا تقویت می باشد.

نورمن (نظریه ی خبر پردازی)

نورمن معتقد است که پیچیده ترین یادگیری از راه قیاس صورت می پذیرد. یعنی مطالب تازه از راه پیوند یافتن با مطالب قبلا آموخته شده یاد گرفته می شوند. بنا بر این آموزش مؤثر مستلزم این است که معلم درباره ی ساخت شناختی دانش آموز، یا به اصطلاح خود نورمن قیاس کوه یخ- آن بخشی از کوه یخ که در زیر آب قرار دارد- اطلاعاتی داشته باشد. درک ماهیت ساخت شناختی کودک کار آسانی نیست، اما خود نورمن پیشنهاد می کند که یک منبع مهم برای چنین درکی تعداد سؤال هایی است که یک دانش آموز می پرسد و بیشترین فراوانی سؤال کردن زمانی اتفاق می افتد که نوعی توازن معقول بین ساخت شناختی دانش آموزان و مطالب ارائه شده وجود داشته باشد.

  • ۰
  • ۰

درک مفهوم درس از کل به جز بسیار پر اهمیت است برای این منظور ابتداء مفاهیم کلی درک و سپس تقسیم بندی می شود در مرحله بعد مسائل جزئی مربوط به کلیات درک و ارتباط داده می شود. چنین روشی می تواند مغز را در یادگیری یاری دهد چون وقتی مغز تصوری از یک مفهوم بدست می آورد جزئهای مربوط به آن را هم در قالب همان کلیت قرار می دهد و این فراموشی را به حداقل می رساند.به عنوان مثال، وقتی مغز ما مفهوم میز را در ک می کند آنوقت هزاران میزی که در خارج از ذهن ماست و صورت های مختلفی دارد در قالب میز در مغز ما دسته بندی می شود اما اگر مفهوم میز را ما درک نمی کردیم آنوقت هزاران میز را جدا جدا تصور می کردیم در نتیجه نگهداری صورت همه آنها برای ما بسیار مشکل بود.در رابطه با نحوه خواندن کتابهای به روش کل به جزء، فرض کنید در کتاب فیزیک بخشی به نام نیرو وجود دارد سپس موضوعات مختلفی در این بخش شرح داده شده است مثل اصطکاک، نیروی جاذبه، نیروی آهن ربا و غیره. یادگیری از کل به جزء در صورتی محقق می شود که:

 

1- ابتداء مفهوم نیرو برای دانش آموز درک شود. 2- یاد گیرنده این را درک کند که آن بخش کلا در مورد نیروست.3- انواع نیرو را در آن بخش ببیند و علت نیرو بودن آن را بفهمد و بتواند آنها را با مفهوم کلی نیرو ارتباط دهد.4 - در پایان بتواند جزئیات تک تک نیروها را درک کند.چنین روشی در یادگیری می تواند یاد گیرنده را مسلط نشان دهد و یادگیری او را هوشمندانه گرداند. گر چه یادگیری از جزء به کل در بعضی عرصه ها مثل ورزش بیشتر مورد توجه است اما روش کل به جزء در حوزه آموزش مدرسه خصوصا در مطالعه کتابها بدون معلم، موثر تر نشان می دهد.مثال دیگر اینکه آموزش در یادگیری دوره ابتدایی در درس فارسی از کل به جزء است ابتدا کلمات یاد داده می شود وبعد حروف الفباء این روش را قیاسی گویند مثالی دیگر: در آموزش علوم پایه در درس فیزیک است در آموزش درس فیزیک اگر بگوییم اساس آموزش بر مبنا استقراء نهاده شده راه به بی راهه نرفته ایم دبیر فیزیک میخواهد نیرو را تدریس کند ودر نهایت به نیرو ی وارده بر یک سیستم برسد که بسیار پیچیده است او ابتدا در آموزش از نیروی وزن شروع می کند چرا که نیروی وزن ساده ترین نیرویی است که دانش آموز آن را میشناسد و بعد شروع می کند از نیرو های جزئی دیگر گفتن و موارد دیگر را بررسی می کند و در نهایت با جزء به جزء پیش رفتن نیروی وارده بر یک سیستم را آموزش می دهد اما در آموزش ریاضی به ویژه هندسه از روش قیاس بیشتر استفاده می شود.

  • ۰
  • ۰

با سلام خدمت دوستان گرامی، کتاب مقدمه ای برنظریه های یادگیری، یکی از منابع مهم در دوره کارشناسی ارشد و دکترا می باشد که داشتن این کتاب ارزشمند را درکتابخانه همه ی دوستان محقق و پژوهشگر رشته تکنولوژی آموزشی توصیه می شود. فایل ذیل که خلاصه ای از کتاب مذکور که توسط آقای افشین بابا مرادی  خلاصه شده است.

 

 

  • ۰
  • ۰

در منزل خودتان مشغول مطالعه هستید، ناگهان صدای مهیب انفجار به گوشتان می رسد. اولین موضوعی که به ذهنتان می رسد این است؟ « صدای چه بود؟»( مسئله تحقیق) برای یافتن علت صدا به آشپزخانه ( اولین سؤال یا فرضیه پژوهش: آیا صدا از آشپزخانه بود؟ ) می روید، ولی اثری از انفجار نیست ( عدم تأیید اولین فرضیه تحقیق شما)، شاید صدا از پارکینگ خانه بود ( دومین سؤال یا فرضیه پژوهش) ولی اثری از انفجار نیست ( عدم تأیید دومین فرضیه تحقیق)، شاید صدا از خیابان بود (سومین سؤال یا فرضیه پژوهش)، بله متأسفانه کپسول گازی در همسایگی منفجر شده است ( تأیید فرضیه پژوهش).

در مثال بالا روند ایجاد مسئله و سپس سؤالات یا فرضیه ها و نحوه آزمون هر فرضیه بیان شده است. در انجام این روند، امر مهمی وجود دارد و آن اهمیت و ضرورت انجام پژوهش است. صدای مهیبی که شنیدید می توانست خطر مهمی باشد در اینجا با اهمیت تحقیق مواجهیم. چون این موضوع اهمیت داشت، پس برای یافتن منشأ و دلیل تولید صدا در شما ایجاد انگیزه تحقیق نمود و از آنجا که ممکن بود این اتفاق در هر لحظه خطرات جدی به دنبال داشته باشد، پس تلف کردن وقت جایز نبود و انجام تحقیق فوریت داشت. پس در اینجا به موضوع ضروزت انجام تحقیق برمی خوریم.

یکی از مشکلاتی که دائما از طرف دانشجویان مطرح می شود، کم اهمیت دانستن موضوع تحقیقشان است و همیشه با نوشتن جملاتی کوتاه و با عجله قصد دارند از این بخش تحقیق خودشان سریع عبور کنند. در حالیکه اهمیت و ضرورت انجام یک تحقیق دلیل اصلی و محوری برای اقدام به یک تحقیق است.  همواره دانشجویان از اساتید می پرسند که اهمیت و ضرورت تحقیق من چیست؟ این سؤال به طور قطع نشان دهنده این مطلب است که دانشجو ی مورد نظر،خودش موضوع تحقیق را انتخاب نکرده وگرنه به راحتی می توانست در مورد ضرورت و اهمیت انجام تحقیق خود صحبت کند. اما واقعا اهمیت و ضرورت یک تحقیق به چه معناست؟

الف) اهمیت تحقیق

معمولا اهمیت و ضرورت تحقیق را به معنای یکدیگر بکار می برند که اصلا درست نیست. وقتی از اهمیت تحقیق سخن می گوییم، یعنی بیان می کنیم که این تحقیق از نظر چه ابعاد و مؤلفه هایی مهم است.

در یک نگاه کلی، اهمیت تحقیق از دو بعد قابل بررسی است:

۱- از باب نظری:

پژوهش گر در نگارش اهمیت تحقیق خود باید بتواند با توجه به دانش، نظریات و ادبیات موجود، دلایل مهم بودن مسئله تحقیق را بیان کند. او برای این کار، باید نشان دهد که تحقیق مزبور، از دیدگاهی جدید و خلاقانه به مسائل نگاه می کند.

بیان اهمیت موضوع تحقیق، باید بتواند اهمیت و ارزش تحقیق را نسبت به نظریه های موجود و یا شرایط موجود، به اثبات برساند.

اغلب پژوهش گران در مطالعات خود، متوجه جای خالی موضوعی می شوند و تحقیق مزبور باید این کمبود را جبران کند. اگر تحقیق در مورد یک تئوری یا مدل است، در آن صورت، تحقیق می تواند آزمون مهمی از آن تئوری باشد و یا امکان دارد پژوهشگر از مفاهیم یا اصولی استفاده کند که پژوهشگران قبلی استفاده کرده اند و پرسش های خود را همانند پرسش هایی که آنها در تحقیقات پیشین به کار گرفته اند، تنظیم کند؛ ولی داده ها از گروه های متفاوت جامعه و زمان دیگری جمع آوری می شود. از این رو، نتایج حاصل از تحقیق، می تواند موجب گسترش تئوری پیشین گردد.

به این مثال توجه کنید:

تحلیل محتوای مجلات ورزشی ایران موضوعی است که بسیار مورد توجه متخصصان ارتباطات در ورزش بوده است. حال فرض کنید دانشجویی با این عنوان که قصد دارم محتوای روزنامه های ورزشی ایران را مورد مطالعه قرار دهم ، به من مراجعه کند. مسلما از او خواهم پرسید تحقیق شما از چه نظر اهمیت دارد؟ این تحقیق که تا کنون بارها انجام شده است؟ چرا فکر می کنی انجام این تحقیق مهم است؟

اگر او پاسخ دهد که با توجه به شرایط امروز اقتصادی، فرهنگی و  اجتماعی و ساختار مدیریتی ورزش کشور، به نظر می آید که نتایج تحقیقات قبلی با شرایط فعلی تفاوت داشته باشد، به همین دلیل تمایل دارم که محتوای روزنامه ها را در شرایط فعلی مورد بررسی قرار دهم.

به نظر من دلیل ایشان برای اهمیت انجام تحقیق تا خد زیادی قانع کننده است.

۲- از باب عملی ( کاربردی):

معمولا تحقیقات برای جامعه از ابعاد مختلفی اهمیت دارد. مثلا نتایج تحقیق می تواند کدام مشکل جامعه را حل کند؟ یا در کدام سازمانها می تواند مورد استفاده قرار گیرد. این اهمیت انجام تحقیق از بعد عملی یا کاربرد نتایج تحقیق در شرایط واقعی است.

ب) ضرورت انجام تحقیق

ضرورت تحقیق با رویکرد به دو مؤلفه «زمان» و «مکان» صورت می گیرد.

بنابراین، گاهی موضوعاتی مهم هستند؛ اما ضروری نیستند. این نکته نیز حائز اهمیت است که در تحقیق و فرایند آن، میلیون ها موضوع مهم بالقوه وجود دارند؛ اما موضوعات ویژه ای هستند که ضرورت انجام پیدا می کنند.

می توان از طریق ارائه خلاصه ای از نوشته های صاحب نظران و خبرگان آگاه که موضوع را ضروری می دانند و خواستار تحقیق بر روی این مسائل هستند، ضرورت تحقیق را به اثبات رسانید و یا درباره آن استدلال کرد. ارائه آمار و ارقام از رویدادها و تأکیدی که به وسیله متخصصان و صاحب نظران در یک زمان خاص یا مکان خاص صورت می گیرد، بیان کننده این است که تحقیق مورد نظر از ضرورت خاصی برخوردار است و به عبارت دیگر، تأثیر انجام تحقیق در حل مسائل بخش های مختلف جامعه و ایجاد تحول در یک جامعه خاص یا حل مشکلات در یک مکان خاص بیان می شود.

یک پژوهش گر با نگارش بخش های اهمیت و ضرورت تحقیق خویش در حقیقت امور زیر را بیان می کند:

1. آگاهی خود را نسبت به اهمیت و ضرورت موضوع نشان می دهد.

2. استدلالات لازم جهت انجام تحقیق و صرف هزینه ها را توجیه می کند.

3. ضرورت پرداختن به آن را از نظر زمان توضیح می دهد.

4. خواننده را نسبت به محتوای ارائه شده و تحلیل ها و بررسی ها، حساس تر می کند.

متأسفانه امروزه در دانشگاه ها و مراکز علمی که بودجه های پژوهشی کلانی اختصاص داده می شود و موضوعاتی بسیار پیچیده و گاهی اغوا کننده انتخاب می شوند، اغلب محققین، نه تنها به اهمیت و ضرورت آنها اشاره نمی کنند، بلکه برای محقق، کارفرما، ناظر علمی، راهنما و مرکز و مؤسسه و دانشگاه محل انجام آن، هیچ گاه اهمیت و ضرورت انجام این کار و عمر بر باد رفته و هزینه های انجام شده، مورد توجه قرار نمی گیرد و گویی بودجه تحقیق، پولی اضافه و زمان بر باد رفته، عمری گذراست که با تظاهر به تحقیق، دور ریخته می شود.

 

منبع:

http://www.sarakeshkar.com