پایان نامه رشته علوم تربیتی

پایان نامه رشته علوم تربیتی

پایان نامه رشته علوم تربیتی

پایان نامه رشته علوم تربیتی

دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی

  • ۰
  • ۰

ضعفهای بنیادی

همانطوری که در هر مرحله ی رشد روانی ـ اجتماعی نیروهای بنیادی ایجاد می شوند، ممکن است ضعفهای بنیادی نیز به وجود آیند.

در رشد نا متعادل،خود فقط یک نگرش،سازگارانه یا ناسازگارانه را شامل می شود.اریکسون این حالت را بدر شدی(Maldevelopment) نامید.در صورتی که فقط گرایش مثبت و سازگارانه در خود وجود داشته باشد،به این حالت((ناسازگاری))گفته می شود.چنانچه فقط نگرش منفی وجود داشته باشد،به این حالت((بدخیمی))گفته می شود.ناسازگاریها می توانند به روان رنجوریها،و بدخیمی ها به روان پریشی منجر شوند.

اریکسون انتظار داشت که هر دو حالت را بتوان از طریق روان کاوی اصلاح کرد.ناسازگاریها که اختلال های نه چندان شدید هستند را نیز می توان از طریق فرایند سازگاری مجدد،به کمک تغییرات در محیط،روابط اجتماعی حمایت کننده،یا سازگاری موفقیت آمیز در مرحله ی بعدی رشد برطرف کرد.

جدول زیر ویژگیهای بدرشدی را برای هر یک از هشت مرحله نشان می دهد.

مرحله روش مقابله کردن بدرشدی
دهانی ـ حسی اعتماد ـ بی اعتمادی ناسازگاری حسی ـ کناره گیری
عضلانی ـ مقعدی خودمختاری ـ شرم،تردید لجاجت و کله شقی و قیحانه ـ وسواس و بی اختیاری
قدرت جابجایی ـ تناسلی ابتکار عمل ـ گناه بی رحمی ـ بازداری
نهفتگی سخت کوشی - حقارت خبرگی محدود ـ تنبلی و سستی
نوجوانی انسجام هویت ـ سردرگمی نقش تعصب - انکار و طرد
جوانی صمیمیت ـ انزوا بی بند و باری جنسی ـ منحصر به فرد بودن
بزرگسالی زایندگی ـ رکود گسترش افراطی ـ طرد و بی اعتنایی کردن
پختگی و پیری انسجام خود ـ ناامیدی گستاخی ـ تحقیر کردن

منبع: سیدمحمدی، یحیی، (تالیف:دوان شولتز، سیدنی الن شولتز)، نظریه های شخصیت، نشر ویرایش، 1391

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی