پایان نامه رشته علوم تربیتی

پایان نامه رشته علوم تربیتی

پایان نامه رشته علوم تربیتی

پایان نامه رشته علوم تربیتی

دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی

  • ۰
  • ۰

چکیده

مسأله مدیریت کلاس از دیرباز به مثابه پیچیده‎‎ترین موضوع شناخته شده است، تشکیل و اداره‎ی کلاس درس با 30 نفر دانش‎آموز یا بیشتر از وقت گیرترین و حساس‎ترین فعالیت‎های حرفه‎ای یک معلم می‎باشد. دلیل این پیچیدگی را می‎توان تغییرات و تحولات و تفاوت‎های فردی هر یک از فراگیران دانست، اما آیا جادوی خاصی وجود دارد که بعضی از معلمان را قادر می‎سازد تا به محض رسیدن آشوب را آرام سازند و با یک نگاه بدرفتاری را فرونشانند و کلاس را با کار مثبت و با برنامه‎های شاد فعال نمایند؟

مطالعاتی که درباره مدیریت کلاس صورت گرفته به مهارت‎های خاصی که معلمان کارآمد از خود نشان داده‎اند توجه دارد. اهمیت سازماندهی کلاس و برنامه‎ریزی در تدریس بیشتر از اهمیت مدیریت کلاس نیست، رعایت اصول مدیریت و در نظر گرفتن قوانین مشخص، ایجاد رابطه‎ی مناسب با فراگیران، توجه به تفاوت‎های فردی آنان و تدریس فعال و... از نکات مهم در اداره کلاس می‎باشد.

یکی از عمده‎‎ترین مسائلی که از دیرباز در امر تعلیم و تربیت مهم به نظر می‎رسد، مدیریت کلاس و راه‎های برقراری ارتباط با دانش‎آموزان می‎باشد. مدیریت کلاس درس، اداره‎ی دانش‎آموزان از طریق به کارگیری کارکردهای مدیریت آموزشی: یعنی برنامه‎ریزی، سازماندهی، هدایت و رهبری، نظارت وکنترل وارزشیابی جهت تحقق اهداف آموزش می‎باشد. فراگیران دارای تفاوت‎های فردی زیادی هستند. معلم باید با شناخت علایق و استعدادها با دانش‎آموزان ارتباط برقرار نماید در اداره‌‎ی کلاس موفق باشد. در این مقاله سعی شده است شیوه ‎های مدیریت کلاس و راه‎های برقراری با فراگیران مورد بررسی قرار گیرد، زیرا همه‎ی جوامع انسانی انتظار دارند که مدرسه در کودکان آنان تغییرات مثبتی ایجاد نماید تا آنها قدرت استدلال، نقادی و حضور در جامعه را پیدا نمایند. بنابراین معلم به مثابه برنامه‎ریز نظام کلاس درس باید با توانایی، دانایی و خلاقیت خاص خود فراگیران را یاری دهد تا در امور مختلف زندگی موفق باشند.

مدیریت کلاس چیست؟

منظور از مدیریت کلاس درس، طیف وسیعی از تکنیک‎ها و روش‎هایی است که برای تسهیل در امر آموزش، بالا بردن مدت زمان یادگیری، ایجاد و تداوم فضایی دلپذیر و خوشایند در کلاس، ممانعت از رفتارهای نابسامان و خلل آفرین و حاکمیت نظم و انضباط بر کلاس، به کار برده می‎شود. این تکنیک‎ها متضمن مهارت‎های ارتباطی، مدیریتی و تدابیر آموزشی است (مشایخی، 1383).

برخورد معقول با نظام اجتماعی کلاس، تسلط در طراحی آموزشی، توجه به تفاوت‎های فردی و آمادگی برای تدریس قبل از ورود به کلاس از جمله عوامل مهم و مؤثر در رسیدن به هدف‎های تربیتی به شمار می‎آیند. در این میان مدیریت کلاس درس از اهمیت بسزایی

برخوردار است و عواملی از قبیل تنظیم برنامه درسی، سازماندهی مراحل کار و منابع، سازماندهی به منظور افزایش کارایی، نظارت بر پیشرفت دانش‎آموزان و پیش بینی احتمالی را شامل می‎شود (صفوی، 1371). دیوک، مدیریت کلاس را تهیه تدارکات و اتخاذ شیوه‎های لازم برای ایجاد و حفظ محیط اثر بخش تعریف می‏کند. (دیوک، 1980).

عناصر مؤثر بر مدیریت کلاس:

1 برنامه‎ریزی: معلمانی که طرح را به صورت صریح و روشن بیان می‎کنند و به اجرا در می‎آورند، برنامه‎ریزان موفقی هستند و ارزش آن را درک می‎کنند. (والش،[2]1992).

2 وضع قوانین ساده و مؤثر: هدف قوانین مدرسه و کلاس، افزایش پیشرفت اجتماعی وعلمی دانش‎آموزان است (کانجلوسی،[3]1990). معلمان به فراگیران یاد می‎دهند که چطور به قوانین عمل کنند وعمل به آن را ادامه دهند.

3 بازخورد مثبت در آغاز کار: معلمان موفق شیوه‎های تدریس و کنترل کلاس را در آغاز سال تحصیلی با دانش‎آموزانشان به بحث وتبادل نظر می‎گذارند و فرصت‎هایی را فراهم می‎کنند تا دانش‎آموزان قوانین را با سؤال در مورد آنها خوب بفهمند (لومباردی،[4]1992، تاوبر،[5]1990)

4 جهت‎دهی روشن و واضح: این نکته یکی از مهم‎ترین عملکردهای معلم است (لانگ،[6]1985). اگر چه جهت‎دهی‎های آموزشی یا روش‎های کلاسی باید مختصر و واضح باشند ولی با توجه به اهمیت آنها باید مثبت باشند. جهت دهی منفی باعث ایجاد روحیه شکست در دانش‎آموزان می‎شود.

5 تصویرسازی، سازمان‎دهی و کنترل کلاس: دو جنبه در مرتب سازی کلاس از همه مهم‎تر است الف) توانایی و تسلط دید معلم به طوری که همه‎ی دانش‎آموزان را در هر زمان ببیند ب) بهبود وضعیت رفت و آمد در کلاس تا معلم بتواند به سادگی با حرکت به موقع از بسیاری مشکلات جلوگیری کند. بنابراین بهتر است نیمکت‎ها بصورت (U) شکل یا دایره‎ای چیده شوند.

6 ثبت نمرات و امتیازات: هر معلمی این وظیفه را دارد و معلم برای منصف بودن، منطقی بودن و با ثبات بودن نیازمند به روش منظم برای ثبت و نگهداری اطلاعات و نمرات دارد. (نصرآبادی و نوروزی، 1382).

اصول مدیریت کلاسی

1 امکان فعالیت‎های یادگیری معنادار را فراهم سازید‍: یک عامل مهم برای پیدا کردن فعالیت‎های با معنا بدست آوردن اطلاعات لازم از دانش‎آموزان، علاقه‎ها، روش فکری ومیزان آمادگی آنان است.

2 کلاس را به محیط حمایت کننده تبدیل کنید: کلاس باید محیطی باشد که در آن، به نیازهای زیستی، ایمنی، تعلق و احترام به نفس در حد اعلای ممکن پاسخ داده شود.

3 برای یادگیری موفقیت‎آمیز، فرصت‎های لازم را فراهم آورید: همه‎ی دانش‎آموزان باید امکان تجربه موفقیت رادر کلاس داشته باشند، این تجربه ممکن است از سهیم‎شدن در کار تا پیشرفت در درسی خاص تغییر کند.

4 به دانش‎آموزان کمک کنید، هدف‎های مربوط به اصلاح خود را تعریف کنند: هدفهایی که دانش‎آموزان انتخاب می‎کنند در رفتار موفقیت‎آمیز آنان تأثیر دارد. احتمال بروز رفتارهای سازنده و دانش‎آموزانی که هدف‎های مربوط به اصلاح خود را دنبال می‎کنند، بسیار بیشتر از آنهایی است که فقط در پی هدف‎های عملی کلاس هستند.

5 درباره‎ی نتایج کار، اطلاعات لازم را در اختیار دانش‎آموزان بگذارید: گفتن نتایج کار توسط معلمان، با موفقیت دانش‎آموزان رابطه نزدیک دارد. زیرا آنها درباره‎ی خود و رابطه با کارهایشان داوری می‎کنند و کارهایشان را تحلیل می‎کنند.

6 دانش‎آموزان را در تصمیم گیری شرکت دهید: دانش‎آموزان نیاز دارند که احساس کنند در مورد کارهایی که انجام می‎دهند مختارند، اگر مدیریت کلاس ضعیف باشد، آنها احساس می‎کنند که در مورد یادگیری خود اختیار ندارند.

7 برای روزهای «بد» برنامه‎ریزی کنید: گاهی موفق‎‎ترین معلمان نیز با وجود برنامه‎ریزی از تدریس باز می‎مانند، در این صورت با یک پیش برنامه کلی و با معنا برای مواقع اضطراری می‎توان دانش‎آموزان را کاملاً مشغول کرد.

8 رفتارهای مناسب را تقویت کنید: با تقویت رفتار مناسب می‎توان از بروز رفتار نامناسب جلوگیری کرد. معیار مدیریت موفق در کلاس پرهیز از مشکلات است نه صرفاً برخورد با رفتارهای نامناسب. (اسماعیلی‎نسب، 1383)

چهار قانون مدیریت کلاس

1 آنها را وارد کنید: این قانون سه مرحله دارد. الف) خوش آمد گفتن، معلم با حضور خود قبل از ورود شاگردان نقش میزبان را اجرا می‏کند ب) نشستن، ترتیب نشستن براساس نوع درس، سن دانش‎آموزان و ماهیت فعالیت آموزشی متفاوت خواهد بود. ج) شروع کردن، شروع درس بطور یکنواخت و بدون معطلی نه تنها به ساعت و ترتیب ورود دانش‎آموزان بستگی دارد، بلکه به آمادگی ذهنی آنان نیز وابسته است.

2 آنها را رها کنید: گری و ریچر [7] (1988) مطرح می‎کنند که «ساختار پایان درس به دنبال احساسی آرامشی که از تمام شدن آن حاصل می‎شود براحتی پایان یافته تلقی می‎شود». بنابراین معلمان باید در مرحله نتیجه گیری از درس وتعطیل کردن، کلاس را مدنظر قرار دهند. زیرا اگر یک جلسه‎ی سودمند، با سر و صدا، هرج و مرج و فشارهایی خاتمه یابد، اثر پایدار تجربه یادگیری مفید از دست رفته و توسعه روابط مطلوب میان معلم و کلاس ضایع می‎شود.

3 پیشرفت در آن: «آن» به بخش اصلی درس، ماهیت، محتوا و سبک ارائه محتوای درس دلالت می‏کند، احساس اعتماد به نفس در شاگردان و شایستگی در موضوع درسی خاص، تا حد زیادی به توانایی معلم جهت پیشروی در درس بستگی دارد. مشکلات یادگیری و مسائل رفتاری حاصل از آن اغلب به دلیل اینکه محتوای درس با توانایی شاگردان مطابقت ندارد، ایجاد می‎شود. از سبک ارتباط مردم با یکدیگر، روابط مثبت توسعه می‎یابد.

4 همگامی با آنان: معلمان روابط شخصی پسندیده با دانش‎آموزان خویش را از طریق پروراندن اعتماد متقابل توسعه می‎دهند. برای اینکه این امر بنحو مؤثری انجام شود لازم است معلمان نسبت به هر دانش‎آموز بعنوان یک فرد، آگاهی داشته و نسبت به کلاس بعنوان یک مجموعه حساس باشند. (صباغیان، 1375)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی