پایان نامه رشته علوم تربیتی

پایان نامه رشته علوم تربیتی

پایان نامه رشته علوم تربیتی

پایان نامه رشته علوم تربیتی

دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی

  • ۰
  • ۰

ایفای نقش

دانش آموزان در ایفای نقش با نمایش موقعیت های دارای مسئله و سپس بحث درباره ی آن مسائل روابط انسانی را کشف می کنند.ایفای نقش به عنوان یک الگوی تدریس ریشه هایی در ابعاد فردی و اجتماعی آموزش و پرورش دارد.در بعد اجتماعی برای افراد امکان همکاری در تحلیل موقعیت ها ی اجتماعی،بخصوص مسائل بین فردی را فراهم میسسازد. این الگو در ساده ترین سطح خود از طریق عمل،به مسائل می‌پردازد؛مسئله‌ای طرح می‌شود،نقش آن ایفا می‌شود و مورد بحث قرار می‌گیرد.بعضی از دانش‌آموزان ایفاگر نقش و بعضی دیگر تماشاچی هستند.افراد سعی می‌کنندبا یکدیگر تعامل داشته باشند.

جریان ایفای نقش نمونه ای زنده از رفتار انسانی است. هدفها:

1-این الگو به طور ضمنی طرفدار موقعیت یادگیری مبتنی بر تجربه است. که محتوی آموزشی آن "اکنون و همینجا" تهیه می شود.

2- توان ایفای نقش در فراخوانی احساساتی از دانش‌آموزان با تشخیص خود آنها و شاید رها سازی آن است.

تعریف نقش:" طرح شکل یافته از تداوم احساسات، کلمات،اقدامات است.نقش رفتار خاص و عادت یافته در ارتباط با دیگران می باشد". معولا نقش ها در رفتار وجود دارند. برای درک روشن فرد از خود و دیگران، آگاهی او از نقشها و نحوه ایفای آن بسیار مهم است.

مراحل ایفای نقش:

مرحله یک: گرم کردن گروه{ شناسایی و یا معرفی مسئله،واضح ساختن مسئله، تفسیر داستان مسئله،نشان دادن موضوعات مهم، توضیح ایفای نقش}

مرحله دو: گزینش شرکت کنندگان{ تحلیل نقش ها، گزینش بازیگران نقش}

مرحله سه: پردازش صحنه { تنظیم محور رفتار، بیان مجدد نقشها، وارد شدن در موقعیت مسئله}

مرحله چهار: آماده ساختن مشاهده گران { تعیین چیزی برای جستجو، تخصیص وظایف مشاهده}

مرحله پنج: نمایش { شروع ایفای نقش، حفظ ایفای نقش، قطع ایفای نقش}

مرحله شش: بحث و ارزش یابی{بازنگری به رفتار ایفای نقش(حوادث و موضوع ها)، بحث درباره آنها، ایجاد نمایش بعدی}

مرحله هفت: نمایش دوباره{ایفای نقش اصلاح شده، پیشنهاد مراحل بعدی یا جانشین های رفتاری}

مرحله هشت: بحث و ارزش یابی {به صورت مرحله شش}

مرحله نه: تجارب مشترک و تعمیم { ارتبط موقعیت دارای مسئله به تجربه واقعی و مسائل جاری، کشف اصول کلی رفتار}

کاربرد: دانش‌آموزان می توانند برتوانایی خود برای شناخت احساسات خود و افراد دیگر بیافزایند و رفتارهای جدیدی کسب کنند از دلایل استفاده از این الگو می توان به - آغاز برنامه اجتماعی منظم و – پرداختن به مسائل آنی در روابط انسانی اشاره کرد.

اثرات آموزشی: راهبردهای حل مسائل بین فردی- تحلیل ارزش ها و رفتار- همدلی و احترام

اثرات پرورشی: مهارت در مذاکرات- راحتی در بیان عقاید- یکپارچگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی