پایان نامه رشته علوم تربیتی

پایان نامه رشته علوم تربیتی

پایان نامه رشته علوم تربیتی

پایان نامه رشته علوم تربیتی

دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی

  • ۰
  • ۰

« زبان عمومی و تخصصی »

تعداد سؤالات این درس در آزمون 30 سؤال می‌باشد. همان‌طور که از نام درس پیداست، تعدادی از سؤالات این درس زبان عمومی و تعدادی از آن‌ها نیز مربوط به اصطلاحات و متون تخصصی مهندسی معماری می‌باشد. بدون تردید اگر دانشجویان در درس زبان حداقل‌هایی را داشته باشند مطالعه و سرمایه‌گذاری در این درس می‌تواند منطقی باشد. معمولاً منبع درس زبان تخصصی در اکثر رشته‌ها در دانشگاه‌های مختلف فرق می‌کند و اساتید این درس به صورت سلیقه‌ای منابع و یا جزوات مورد نظر خود را به دانشجویان معرفی می‌کنند. خواندن کتاب‌های زبان عمومی و همچنین زبان تخصصی موسسه مدرسان شریف برای رسیدن به تسلط در این درس کفایت می‌کند. در کتاب زبان عمومی مطالب گرامری و یک سری لغات و اصطلاحات عمومی و همچنین تست‌های عمومی رشته‌های مختلف گنجانده شده و داوطلبان حتی در صورت فراموشی درس زبان می‌توانند خود را به سطح مطلوبی با استفاده از این کتاب برسانند. در کتاب زبان تخصصی موسسه مدرسان شریف علاوه بر بررسی و ارایه پاسخ تشریحی و ترجمه تست‌های کنکورهای کارشناسی ارشد سال‌های قبل (از سال 95 ـ 75) لغات، اصطلاحات و متون رایج در رشته مهندسی معماری به همراه ترجمه آن‌ها گنجانده شده و ضمن آموزش و ترجمه متون مختلف، تست‌های چهارگزینه‌ای تألیفی برای آشنایی هرچه بیشتر داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد با سؤالات درس زبان تخصصی این رشته آورده شده است. در ضمن در این کتاب سؤالات و پاسخ‌های تشریحی سه رشته‌ی مجموعه هنرهای ساخت و معماری، برنامه‌ریزی شهری و همچنین رشته‌ی طراحی شهری نیز در کتاب گنجانده شده است.

« دروس فنی ساختمان »

(تنظیم شرایط محیطی ، ایستایی، شناخت مواد، عناصر و جزئیات، تأسیسات)

همان­طور که ملاحظه می­ کنید این درس خود شامل 4 عنوان درسی می ­باشد (البته در دفترچه اصلی کنکور دو درس تنظیم شرایط محیطی و تأسیسات از یکدیگر مجزا نوشته شده، ولی انتشارات مدرسان شریف این دو درس را در غالب یک عنوان درسی به بازار ارائه کرده است). تعداد تست های این دروس در آزمون کارشناسی ارشد 30 سؤال می­ باشد.

 

« تنظیم شرایط محیطی و تأسیسات »

تعداد سؤالات این درس در آزمون کارشناسی ارشد 8 سؤال است. منابع مهم این درس کتاب راهنمای طراحی اقلیمی و کتاب اقلیم و معماری تألیف مرتضی کسمایی، دو کتاب بررسی اقلیمی ابنیه سنتی و راهنمای طراحی اقلیمی تألیف دکتر وحید قبادیان و کتاب تأسیسات ساختمان تألیف مجتبی نائینیان می­باشد. همان­طور که ملاحظه می شود، منابع این درس متفاوت می­ باشد و بعضاً مباحث در منابع مختلف تکراری است.

 

انتشارات مدرسان شریف برای این درس کتاب تنظیم شرایط محیطی و تأسسیات خود را به بازار کتاب ارائه کرده است. در این کتاب رئوس اصلی مطالب که در کنکور کارشناسی ارشد سراسری و آزاد، مورد نظر طراحان می ­باشد مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی عوامل موثر در تنظیم شرایط محیطی، تأثیر اقلیم و محیط بر انسان، تأثیر عوامل اقلیمی در ساختمان­ سازی، مشخصات اقلیمی مناطق مختلف، تأسیسات حرارتی و برودتی، تأسیسات الکتریکی و روشنایی، صوت و اکوستیک از رئوس اصلی این کتاب هستند. در این کتاب تمامی تست‌های آزمون‌های کاردانی به کارشناسی (از سال 75 تا 95) و کارشناسی به کارشناسی ارشد (از سال 81 تا 95) به صورت کاملاً طبقه‌بندی شده با پاسخ تشریحی گنجانده شده است. هر فصل شامل درسنامه کامل و مفیدی می‌باشد که مباحث با ارایه تست‌های تألیفی در لابه‌لای متون آموزش داده شده است. در ضمن در این کتاب تمامی سؤالات و پاسخ‌های تشریحی دانشگاه دولتی در رشته‌ی مجموعه هنرهای ساخت و معماری گنجانده شده است که این موضوع باعث آشنایی با تست‌های بیشتری می‌شود. با توجه به وجود خلاء یک کتاب خوب در بازار، مطالعه‌ی این کتاب می‌تواند تمام نیاز‌های داوطلبان را برای آزمون برآورده سازد.

 

« ایستایی »

از 30 سؤال دروس فنی ساختمان 14 سؤال به درس ایستایی اختصاص دارد. منابع مهم این درس دو کتاب ترجمه شده توسط آقای دکتر محمود گلابچی به نام‌های درک رفتار سازه‌ها و سازه در معماری تألیف سالوادوری ماریو، ایستایی تألیف مریام، استاتیک تألیف شیلز ترجمه غلامرضا قره‌داغی و مقاومت مصالح تألیف بیروجانسون ترجمه هدایت موتابی می‌باشند و بیشتر مباحث رفتارشناسی سازه و انواع سازه‌ها در معماری در کتاب آقای دکتر گلابچی مورد مطالعه قرار می‌گیرد برای این درس نیز انتشارات مدرسان شریف کتابی با در نظر گرفتن دو مبحث فوق آماده و به چاپ رسانده است. در این کتاب با بررسی کتاب‌های مرجع تمام مباحث دسته‌بندی شده و با مثال‌های متعدد و ارایه تصویر از سازه‌ها سعی شده تمام مفاهیم به داوطلب آموزش داده شود. در تست‌های استاتیک و مقاومت داوطلبان نیاز به اطلاعات در زمینه بردارها، نیروها و فیزیک دارند که در کتاب مدرسان شریف این مباحث یادآوری شده است. تمامی تست‌های آزمون‌های دانشگاه دولتی و آزاد در سال‌های گذشته به طور کامل در این کتاب گنجانده شده است تا داوطلب از هر حیث آماده روبه‌رو شدن با تست‌های مختلف باشد. با توجه به استقبال داوطلبان، این کتاب در میان دانشجویان معماری جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

 

« شناخت مواد »

تعداد سؤالات این درس در آزمون دانشگاه دولتی 4 سؤال می‌باشد منابع مهم این درس کتاب مصالح ساختمانی تألیف احمد حامی و کتاب مصالح ساختمانی تألیف سام فروتنی می‌باشند. مطالعه‌ی مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان (مصالح و فرآورده‌های ساختمانی) نیز می‌تواند مفید باشد. برای این درس نیز انتشارات مدرسان شریف کتابی بسیار کامل و مفید به بازار کتاب ایران عرضه کرده است. در این کتاب مباحث کاملاً طبقه‌بندی شده‌اند و تمام مباحث از جزء به کل آموزش داده شده و در ضمن متون درسی، تست‌های تألیفی گنجانده شده است تا داوطلبان کارشناسی ارشد معماری با انواع تست‌های این درس آشنا شوند. در پایان هر فصل تمامی تست‌های کنکورهای کارشناسی ارشد رشته معماری از سال 75 تا 95 با پاسخ تشریحی ارایه شده است و پس از آن یک سری نمونه تست برای تمرین بیشتر داوطلبان گنجانده شده است یکی دیگر از نقاط قوت این کتاب آوردن سؤالات و پاسخ‌های تشریحی رشته هنرهای ساخت و معماری مربوط به دانشگاه دولتی در کتاب است. مطالعه‌ی این کتاب تمام نیاز داوطلبان را برای تسلط کامل بر تست‌های مختلف آن، برآورده می‌کند و دیگر لازم نیست داوطلب کتاب دیگری را مطالعه کند.

 

« عناصر و جزئیات »

تعداد تست های این درس 4 سؤال می‌باشد. از حیث مباحث این درس کمی وسیع‌تر از درس شناخت مواد و مصالح می‌باشد. منابع مهم این درس کتاب اجزاء ساختمان تألیف سیاوش کباری و اجزاء ساختمان دکتر جلیل شاهی، مبحث 8 مقررات ملی سازمان (دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان) می‌باشند. برای این درس نیز انتشارات مدرسان شریف کتابی بسیار موفق روانه بازار کتاب کرده که از هر حیث پاسخگوی نیاز داوطلبان در این رشته می‌باشد. ارایه تمام متون آموزشی، ترسیم اشکال و دیاگرام‌های سازه‌های مختلف، گنجاندن تست‌های تألیفی در لابه‌لای متون آموزشی، پاسخ تشریحی به تمام تست‌های 15 سال اخیر این درس در آزمون‌های کارشناسی ارشد دانشگاه دولتی بررسی سؤالات دانشگاه آزاد و آوردن پاسخ تشریحی برای آن‌ها، ارایه تست‌های خودسنجی به صورت کاملاً طبقه‌بندی شده با پاسخ کلیدی، پاسخ به تست‌های آخرین آزمون برگزار شده در سال 95 از مشخصات این کتاب بسیار ویژه می‌باشد.

 

 

« دروس تاریخ و مبانی نظری »

 

(تاریخ معماری جهان، معماری معاصر، معماری اسلامی، مبانی نظری معماری)

تعداد سؤالات این درس در آزمون دانشگاه دولتی رشته معماری 30 سؤال می‌باشد. منابع مهم این دروس دو کتاب معماری اسلامی و کتاب سبک‌شناسی استاد کریم پیرنیا، کتاب فضا، زمان و معماری ترجمه‌ی منوچهر مزینی، کتاب آشنایی با تاریخ معماری و شهرسازی ایران (سمینارهای بم) کتاب مبانی و مفاهیم معماری معاصر غرب تألیف دکتر وحید قبادیان، کتاب آشنایی با معماری جهان تألیف ابراهیم زارعی، کتاب تاریخ هنر معماری ایران در دوران اسلامی تألیف یوسف کیانی است. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید منابع این درس بسیار وسیع و پراکنده هستند و بسیاری در خواندن آن‌ها دچار سردرگمی می‌شوند. به همین دلیل نیاز به یک کتاب واحد احساس می‌شد به همین منظور انتشارات مدرسان شریف کتابی جامع و مفید به جامعه‌ی معماری کشور ارایه کرده است. در این کتاب با الهام از تمام کتاب‌های فوق با دسته‌بندی مناسب تمام مباحث به طور منظم و قابل فهم آموزش داده شده‌اند. در این کتاب سعی شده هر جا که لازم است، تست‌های متفاوت ارایه شده تا داوطلب با گونه‌های مختلف مسائل چهار گزینه‌ای آشنا شود. استفاده از شکل‌ها و تصاویر مربوط به این درس، در تمام فصول مختلف انجام شده است. در پایان هر فصل، تست‌های طبقه‌بندی شده از سال 75 تا 95 با پاسخ تشریحی آن‌ها گنجانده شده است و پس از آن یک سری تست تکمیلی برای داوطلبان برتر در نظر گرفته شده تا از حیث فراوانی تست هیچ دغدغه‌ای نداشته باشند. مطالعه‌ی این کتاب خوب به تمام داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد معماری پیشنهاد می‌شود.

 

« درک عمومی معماری »

تعداد تست های این درس در آزمون کارشناسی ارشد معماری دانشگاه دولتی 20 سؤال می‌باشد. منابع مهم این درس کتاب‌های عناصر معماری از صورت تا مکان ترجمه‌ی فرزین فردانش، زیباشناسی معماری یورگ گودتر، کتاب فرم فضا، نظم معماری ترجمه‌ی زهره قره‌گوزلو، کتاب ریشه‌ها و گرایش‌های نظریه معماری تألیف دکتر محمد منصور فلامکی، کتاب پرسپکتیو ترجمه هرمز معزز می‌باشند. مباحث این درس بسیار تئوریک و بر پایه‌ی مفاهیم محض معماری بنا شده‌اند. کتاب‌های فوق از نقطه نظر اینکه اکثراً ترجمه هستند، مشکلات خاص خود را برای استفاده‌ی داوطلبان در آزمون ارشد دارند. انتشارات مدرسان شریف برای این درس نیز کتاب خود را به بازار ایران ارایه کرده است. در این کتاب مطابق دیگر کتب این مرکز تمام کتاب به فصل‌های گوناگون تقسیم شده و هر فصل به لحاظ ساختاری به سه بخش تفکیک شده است. در بخش اول درس و مطالب لازم به همراه مثال‌های چهار گزینه‌ای آورده شده است. در بخش دوم تمامی تست‌های کنکورهای ارشد گذشته به صورت کاملاً طبقه‌بندی شده مربوط به آن فصل با پاسخ تشریحی آورده شده و معماری پس از آن بخش سوم که اختصاص به تست‌های خودسنجی دارد، قرار داده شده است که این بخش معمولاً ویژه داوطلبان خواهان دانشگاه‌های برتر و یا داوطلبانی است که از زمان کافی برای مطالعه برخوردار هستند.

 

 

« درک عمومی معماری منظر »

تعداد سؤالات این درس در آزمون دانشگاه دولتی 20 سؤال می‌باشد. از نظر اهمیت جزء پر اهمیت‌ترین دروس برای گرایش معماری منظر می‌باشد و برای سایر گرایش‌ها، اهمیت آن کم می‌باشد. منابع مهم این درس کتاب باغ‌های ایران، مؤلف غلامرضا نعیما، کتاب باغ ایرانی بازتابی از بهشت، به همت سازمان میراث فرهنگی، کتاب اصول طراحی فضای سبز در محیط‌های مسکونی به کوشش مرکز تحقیقات مسکن، کتاب باغ ایرانی استاد کریم پیرنیا، کتاب باغ ایرانی حکمت کهن منظر جدید (موزه هنرهای معاصر) کتاب باغ‌های ایرانی و کوشک‌های آن تألیف دونالدویلبر می‌باشند. همان طور که ملاحظه می‌کنید، منابع مهم این درس در مقطع کارشناسی ارشد نیز همچون درس تاریخ و مبانی معماری بسیار وسیع و پراکنده می‌باشد. در این درس نیز انتشارات مدرسان شریف کتابی مناسب و مفید به بازار کتاب ایران ارایه کرده است. در این کتاب سعی شده عکس‌ها و شکل‌های مختلف از مراجع مختلف جمع‌آوری شود و مطالب مربوطه در کنار آن‌ها آموزش داده شود. در کتاب مدرسان شریف تست‌های متفاوت برای تقویت قدرت تفکیک داوطلبان در مواجهه با سؤالات ارایه شده است. تمامی تست‌های دانشگاه‌های دولتی و آزاد در 10 سال گذشته با پاسخ تشریحی در این کتاب گنجانده شده است. ارایه پاسخ تشریحی به آخرین آزمون برگزار شده (بهمن 93) از دیگر نقاط قوت این کتاب است.

 

ضرایب و گرایش های مجموعه معماری براساس دفترچه آزمون سال 97

 

عناوین دروس امتحانی: 1- زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)، 2- دروس فنی ساختمان (تنظیم شرایط محیطی، ایستایی، شناخت مواد، عناصر و جزئیات، تأسیسات)، 3- دروس تاریخ و مبانی نظری (تاریخ معماری جهان، معماری معاصر، معماری اسلامی، مبانی نظری معماری)، 4- درک عمومی معماری، 5- درک عمومی معماری منظر، 6- تاریخ شهر در ایران، 7- مبانی بازسازی پس از سانحه (گونه شناسی و طراحی اسکان موقت و دائم، واژگان و تعاریف بلایا و سوانح، مدیریت و برنامه ریزی بازسازی و مدیریت بحران)، 8- پروژه عملی طراحی (اسکیس معماری)، 9- پروژه عملی طراحی (اسکیس معماری منظر)، 10- پروژه تشریحی مطالعات فرهنگ و معماری ایران، 11- پروژه عملی طراحی (اسکیس معماری داخلی).

 

رشته گرایش کد ضریب ضرایب دروس امتحانی به ترتیب دروس
(از راست به چپ)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
1) مهندسی معماری  - 1 2 3 2 3 1 0 0 5 0
1) معماری آموزشی و فرهنگی 1 2 3 2 3 1 0 0 5 0
2) فضاهای درمانی و بهداشتی 1 2 3 2 3 1 0 0 5 0
3) مسکن 1 2 3 2 3 1 0 0 5 0
4) پایداری 1 2 3 2 3 1 0 0 5 0
5) فناوری 1 2 3 2 3 1 0 0 5 0
2) مهندسی معماری منظر  - 2 2 1 2 1 3 0 0 0 5
3) مهندسی معماری اسلامی - 3 2 2 2 2 1 0 0 5 0
4) مطالعات معماری ایران  - 4 2 1 4 3 0 2 0 0 0
5) بازسازی پس از سانحه  - 5 3 3 1 1 0 0 2 2 0
6) معماری داخلی  - 6 2 3 2 3 0 0 0 0 0
توجه: در کلیه رشته های مجموعه معماری، آزمون به صورت تستی و تشریحی برگزار می گردد که پس از تصحیح اوراق تستی، از داوطلبانی که با توجه به نمره اکتسابی، مجاز به انتخاب رشته شده و فرم انتخاب رشته اینترنتی را نیز تکمیل نموده باشند، آزمون تشریحی به عمل خواهد آمد.

منبع: مدرسان شریف

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی